Dlaczego projektowanie usług jest tak ważne?

Dlaczego projektowanie usług jest tak ważne?

Planowanie i projektowanie usług dzisiaj jest niezwykle kluczowe. Nic dziwnego, że w sieci jest wiele przewodników po planowaniu usług, które mogą być doskonałą opcją dla początkujących stawiających swoje pierwsze kroki w tej dziedzinie. Plan usługi wykracza poza mapę podróży klienta i pozwala zrozumieć klienta z bardziej holistycznego punktu widzenia, w tym pracy i procesów związanych z tworzeniem i dostarczaniem doświadczenia. Sprawdź, czym jest projektowanie usług i dlaczego jest tak ważne.

Mimo że projektowanie usług nadal się rozwija, w Internecie dostępnych jest wiele solidnych i bezpłatnych kursów, na które można się zdecydować. Zestawy narzędzi do projektowania usług podsumowują możliwe działania projektowe, które można wykorzystać podczas wprowadzania innowacji w usługach i systemach.

Rosnące zapotrzebowanie na projektowanie usług

W tym artykule wyjaśnimy miejsce projektowania usług w odniesieniu do innych dyscyplin projektowych, w tym UX, UI i projektowania produktu. Następnie przyjrzymy się nieco bardziej szczegółowo, co to znaczy przyjąć podejście projektowe do problemu i określimy rodzaje problemów, z którymi projekt usługowy jest optymalnie rozwiązywany.

Różnica między projektowaniem usług a projektowaniem UX jest 

Jednym z powodów, dla których termin projektowanie doświadczeń użytkownika (UX) może być mylący, jest to, że zasadniczo wszystkie dyscypliny projektowania powinny być ukierunkowane na doświadczenie osoby, dla której projektują. Niezależnie od tego, czy jest to metalowa śruba, drukowany program koncertowy, czy komputer, każdy zaprojektowany obiekt ma użytkownika końcowego do rozważenia i wrażenia użytkownika do ukształtowania.

Jednak w dzisiejszej branży projektowanie UX bardzo często odnosi się do projektowania produktów cyfrowych, takich jak strony internetowe i aplikacje webowe. Odkładając to na bok, najbardziej fundamentalną różnicą między projektowaniem UX a projektowaniem usług jest zatem charakter problemu projektowego, który próbują rozwiązać. Projektanci UX zazwyczaj rozwiązują problemy, które ograniczają się do pojedynczego produktu.

Generalnie rolą projektantów usług w projekcie nie jest cofnięcie się i zaprojektowanie całej usługi od nowa, a przeprojektowanie obecnej i zaplanowanie jej wraz z klientem.

Proces projektowania usług

Podczas gdy projektanci usług są zainteresowani doświadczeniami użytkowników z poszczególnymi punktami styku, interesują ich również sposób, w jaki te punkty styku są połączone, jak ludzie poruszają się po usłudze i jakie jest doświadczenie tej podróży. Projektowanie usług sprawdzi się więc bardzo dobrze niezależnie od tego o jakim obszarze mówimy.

Jednym z powodów, dla których istnieje niewyraźna granica między projektowaniem UX a projektowaniem usług, jest to, że cel ich pracy w znacznym stopniu się pokrywa. Zaprojektowanie najlepszego doświadczenia dla użytkownika to cel dla każdego z projektantów. Zazębiają się również metody, którymi posługują się podczas prowadzenia badań takie jak przeprowadzanie wywiadów z ludźmi, obserwowanie użytkowników, identyfikowanie ich potrzeb, projektowanie i prototypowanie punktów styku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.